Onderstaande tekst is het motorwijze advies van De Sus – gepubliceerd op een forum – als antwoord op de wens van een beginnende rijder die naar het circuit wou om beter te leren rijden. De Sus had die jongeman leren kennen tijdens een rit, en ondanks een hoog tempo op rechte stukken, bleek de jongeling enorm traag in de bochten. Vrij logisch eigenlijk. Rechtdoor rijden kan iedereen, maar écht Goed Motorrijden leer je niet op één dag, en ook niet op het circuit.
Hier volgt dus de wijze raad van Sus, en geloof me, het is er boenk op.
alleen zo veel mogelijk ook als 't koud is ook als 't regent ook in het donker wordt één met uw machine rij tot je uw naam niet meer weet tot je uw gat niet meer voelt tot je weet wat uw motorfiets kan qua vering qua remmen qua accelereren ga tussendoor een cursus volgen ga naar de parking van de GB in 't weekend en 's avonds en amuseer u stapvoets op de lijnen te rijden, tussen de lijnen te draaien rap rijden kan iedereen en dat deed jij ook tussen de bochten maar dan panikeer je in een bocht, remt 2 keer bij om te corrigeren en na 7 bochten komt er een ouwe zak met duo op een tractor tijdens 't uitaccelereren los voorbij terwijl jij uw kraan aan 't openwringen bent dat het geen naam heeft... oekandanu, je weegt minder, hebt geen passagier en meer PK's... kom mee als ik een rit in mekaar steek gebruik elk excuus om te rijden om te voelen wat uw moto doet als je pas remt aan de plaat "te laat, met uw smoel in de gracht", als je vol uitaccelereert... probeer eens een half uur te rijden zonder te remmen bocht inschatten, motorrem, goed aansnijden, gas erop als hij opengaat, tikske tegen 't stuur als hij toeschroeft leer eerst rijden op de baan ga dan naar 't circuit behalve als je u moet afreageren natuurlijk dan beter op circuit of beter nog met de fiets maar als je volgende week een hele week circuitstage gaat volgen ga je nog altijd geen centimeter beter/sneller rijden op de baan waar je met zoveel meer factoren rekening moet houden ongekende bochten proberen inschatten, (re)acties van autochauffeurs inschatten, spelende kinderen die achter hun bal de baan oplopen incalculeren, slecht wegdek, een pikdorser in tegenrichting achter een bocht, modder en bieten op de baan... als je al die factoren redelijk goed inschat, uw moto beheerst en pakweg 75% van zijn potentieel kunt benutten, zet dan een roadbookroller op uw stuur en probeer een route te rijden aan een deftig tempo dan sta je terug aan de start van het ganzenbord... dus circuit... tof maar nu nog niet belangrijk eerst de openbare weg bedwingen motor leren beheersen (akkoord, op circuit leer je wel iets van uw moto maar bijlange na niet wat een instructeur u kan meegeven op een stage) eentje om over na te denken Getekend, De Sus